FOLLOW OUR NEW FACEBOOK

FanaticShop.eu - ultras & hooligans streetwear

Massimo Osti rozjel roku 1974 v Itálii firmu Chester Perry. Původem grafický designér, který začal makat tak, že dělal potisky triček měl vizi čistě střižených, dobře udělaných věcích, které vás přinutí se za nimi na ulici otočit (a taky za ně utratit peníze). Název Chester Perry pocházel podle málo známého strip baru, tedy spíš podle jeho hlavní postavičky Chestera, který vždy přicházel s inovačními myšlenkami, jak zlepšit toto místo, ale nikdy se mu to nepovedlo. S decentním logem pracujícího muže, střihem a kvalitou materiálu, která se na věci používala bylo jasné, že kdo zná vztahy v módním průmyslu se rychle prosadí. Úspěch také stál na tom, že design byl v tu dobu mrtvý a dělaly se jen věci, které vycházely z dlouho zažitého vzoru, který se používal v módním průmyslu.

Byl tu ovšem takový nepatrný problém jakkoli jméno příliš připomínalo tenisovou značku velmi populární v Británii té doby, Fred Perry, takže následoval soudní příkaz a následovala rychlá změna názvu. Značka zkrátila svoje jméno, to znělo teď C.P. Company a label pokračoval ve víření vod kvality oblečení, když se tato značká stávala víc a víc populární v Itálii a netrvalo to dlouho a zbytek Evropy a částečně Británie se začala zajímat o Massimovy kreace.

Na začátku 80. let chtěl Osti se svými kreacemi více zklouznout do casual stylu, ale chytrá aura C.P. Company byla moc omezená na to co myslel. Používal nové a nové materiály a pomalu, ale jistě se dostával k tomu, jaký materiál by se dal použít na danou sezónu, aby vše pasovalo. Jeho oděvy byly jednoduché a efektivní a stály na té lepší straně spektra casuals oděvů. Massimo chtěl také dát do designu svých oděvu jednu z oblastí, kterými byl nejvíce ovlivněn a to byl military styl.

Tak a teď tu bylo něco, co nikto předtím nikdy nevyzkoušel. Uniforma armády byla vždy považována za praktickou a funkční, ale nikdo nikdy nezkusil spojit tuto myšlenku s klasickým řadovým oblečením. Je tu jeden drb, který říká, že Massimo Osti pojmenoval tento nový koncept podle své lodi, na které jezdil rybařit, která se jmenovala Stone Island. Pravda nebo lež, každopádně značka byla představena v roce 1982 pod jménem Stone Island Marina. Ten název se zajisté vztahoval nějakým způsobem k mořeplavectví. Značka na sebe hnedka přilepila pozornost. Něktré věci co ho také ovlivnily, pocházely určitě i z knihy, kterou zrovna četl a to z "Isola Di Pietra", značka sama vypadala nepochybně vojensky nejen svým střihem, ale i použitím loga, na kterém byl vyobrazen kompas. Na trikách a košilích se objevila jednoduchá čtyřhrotá kompasová růžice a na rukávech bund a svetrů nyní famózní obdélníková černá nášivka z kompasem ve středu a nápisem Stone Island. Původně byla sice umístěna kousek vedle manžety levého rukávu, ale bylo to nakonec nepraktické, protože se zachytávala za věci, tak byla na všech oblecíh přesunuta na vršek levého rukávu.

Netrvalo dlouho a Stone Island Marina se prosadila. Jones of London, slavné módní obchodní středisko bylo první, které ukázalo prstem a dovezlo první věci Stone Island do Anglie. Za chvíli se obleky, které měly takový střih, který nikdo nikdy předtím neviděl, opatřili cenovkou - pletené věci stály něco přes sto liber, což bylo sakra hodně v Thatcherovské Británii. Cena však byla ospravedlnitelná - kus co jste si koupili vydržel roky co jste ho nosili stále ve skvělém stavu, díky perfektní výrobě.

Společnost, která dělala tyhle modely, Sportswear SPA, se stala vítězem pro Massimovy práce. Stále cítil potřebu vyjádřit se v módě ještě nějak jinak a založil tedy kultovní label Boneville, který byl podobný C.P. Company a jejímu módnímu směru. Mezi tím Stone Island přivedl Massimovo myšlení k nové věci a to byla kvalitní pěkná casual móda a to se stalo díky fotbalovým fanatikům ve Velké Británii, kde se Stone Island ucházel o přízeň všude na tribunách.

Je tu dlouhá historie a argumenty jednotlivých fotbalových fandů, kdo a čí klub začal první nosit Stone Island. Od grázlů z Porthouthu po spratky z Liverpoolu, Londýn byl první epicentrum obchodů, kde se dala značka sehnat a v těchto obchodech se dala sehnat lépe než v Itálii a bylo zde mnoho druhů oděvů, které stálo za to si pořídit. S tímto na paměti je jistě pravda, že velmi málo těch, kdo vedli kluby skrz zemi a s těmi kdo pořádali zájezdy do Evropy, aby si udrželi oblečení podle poslední módy, byli oni ti první, kdo Stone Island nosili, ne nějaké kluby hromadně. Mnoho britských klubů hrálo v té době Evropské poháry a ceny cestování na kontinent se snižovaly a přišel na řadu fakt, že se začal snižovat počet těch co nosili běžné Adidasky a Lacosty. A přišel čas těch, co nosili právě Stone Island a C.P. se právě dostávali na tribuny. Tohle drahé, těžko nositelné, pochopitelné a inovativní oblečení se stávalo základem fotbalové casual kultury - to těžko nositelné platí až do dnešního dne, protože značka je hodně spojena s fotbalovým násilím.

Další velká inovace, která se nedala přehlédnout bylo Ostiho používání procesu stonewash u džín, které je kopírované nekonečným množstvím výrobců džín až doteďka. Ale svetry a trika to mu nestačilo, byl zde velký trh pro dobré značkové věci a to bylo to, kde Stone Island a C.P.Company excelovaly a staly se zajetými koncem 80. let. Osti upoutával tím, jak spojoval technologii a módu, a to bylo to co šlo do popředí v používání té dané látky v oblečení. Na první bundy, které byli vyrobeny pro C.P. Company byla použita nerezová ocel, procesem, který je stále používán touto značkou i o 20 let později. Ale Stone Island byl více ovlivněn military stylem a Massimo přišel s dalším nápadem, Stone Island Ice Jackets.

Základem byly normální barvy používané na maskování, ale materiál Ice Jacktes byl velmi teplotně ovlivnitelný, měnil barvu v závislosti na teple. Letní verze byly většinou běžně vidět, ale vzácnější zimní měly navíc kožešinou lemovanou kapuci. Pak byli také bundy jen s polovičním zipem, které však upustili od maskáčové barvy. Inovace tím však nekončila. Odolnost vůči vodě to byla další část obleků a s tímto přišel Osti tak, že měl materiály na bázi gumy. Ten byl pro bundy ovšem moc lepivý, takže on vymyslel bavlnu, s lesklým vzhledem a vynikajícími vodě odolnými vlastnostmi. Další klasickej kabát z této doby používal skleněné korále, které byli v malém počtu v materiálu a dávaly mu jasný zrcadlící charakter pod světlem.

Pokračování článku viz: Stone Island legenda - Massimo Osti (2/2)

REKLAMA

FanaticShop.eu - ultras & hooligans streetwear

Facebook Comments